CO DO GRAMA

CO DO GRAMA

Inspiracją dla propozycji identyfikacji wizualnej, opakowań oraz marki Co do grama byli rodzice młodej projektantki – Anny Kąckiej. Obydwoje są lekarzami, a odkąd wszystkie ich dzieci rozpoczęły studia i wyjechały z rodzinnego domu, przygotowują dla nich przetwory.

Jak opowiada Anna: „odmierzaniem składników zajmuje się zazwyczaj mój tata, zawsze robi to niezwykle dokładnie, wręcz z aptekarską precyzją. Każdego ze składników dodaje dokładnie tyle, ile zostało wskazane w przepisie - co do grama! Przed przystąpieniem do projektu wyobraziłam sobie te produkty jako luksusowe. Moi rodzice raczej nie planują sprzedaży przetworów, ale mimo to starałam się zwizualizować sobie ich miejsce na sklepowej półce. Z racji tego, że są wytwarzane tylko z naturalnych składników byłyby droższe i dostępne tylko dla niektórych klientów. Chciałam, żeby sięgała po nie osoba poszukująca wysokiej jakości produktu, dla której ważna jest także forma podania. Opakowanie miało w niej również budzić odczucie, że produkt jest zdrowy - stąd nawiązanie do aptecznej kompozycji i liternictwa.

Nam podoba się połączenie aptecznych etykiet oraz ilustracji, a także ożywienie projektów kolorami składników. „Gotujący lekarze sp. z.o.o” dodają projektowi smaczku.

Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Kierunek studiów: Wzornictwo

Przedmiot oraz wykładowca: Projektowanie dla Marketingu, st.wykł. Z kw. Ist. Marian Słowicki, ad. dr Katarzyna Gawrych-Olender, wykł. mgr Piotr Dzik

Zadanie / brief: Identyfikacja wizualna marki (samodzielne określenie tematu)

Rok powstania projektu: 2013

INWAZJA ZOMBIE

INWAZJA ZOMBIE

Zombís to nowopowstała marka lodów wprowadzona przez Kjörís na rynek islandzki. Opakowania pojedynczych smakołyków skonstruowane są tak, że po oderwaniu zabezpieczającego kawałka kartonu zjadamy "mózg" jednego z 24 zombiaków. Zgadza się, projektanci stworzyli bowiem 24 różne charaktery reprezentujące odmienne cechy. Każdy z nich został osobno zilustrowany, nadano mu imię oraz smak. Nam, prócz opowiadanej przez opakowania historii, podobają się także kolory jakie reprezentują poszczególne smaki - mocne, pozytywne barwy pozwoliły nadać dość makabryczmeu projektowi humorystycznego zabarwienia. Za fantastyczne uznajemy ilustracje, pomysłowe opakowania zbiorcze oraz fotografie prezentujące produkty.

 

SNUS!

SNUS!

Snus to popularna w krajach skandynawskich używka podobna do naszego tytoniu, z tą jednak różnicą, że umieszcza się ją w ustach, pod górną wargą. Liderem rynku jest Swedish Match, który zaprosił projektantów do odświeżenia opakowań czwartej pod względem sprzedaży marki snus w Norwegii. Po zmianie Nick & Johnny miał zostać challengerem kategorii, ustanawiać nowe podejście i prezentować nieszablonowe rozwiązania wizerunkowe. Projektanci zdecydowali, że za pomocą opakowań należy zakomunikować rzemieślnicze tradycje marki, zwrócić uwagę konsumentów na wiedzę posiadaną przez producenta. Wynikiem tej strategii jest liternictwo nawiązujące do sztuki malowania szyldów oraz sprytna nawigacja pomiędzy wariantami produktowymi - wyrazista ale nie kanibalizująca marki podstawowej. Logo jest dynamiczne, dobrze widoczne zarówno na białych jak i czarnych puszkach, sprawia wrażenie odręcznie namalowanego farbą. Kompozycję wzbogacają opisy umieszczone pod znakiem mniejszym fontem, w różnych kolorach oraz opisy wariantów produktu, zaprojektowane zgodnie z cechami charakterystycznymi tegoż.

 

 

JOHN&JOHN

JOHN&JOHN

- Witaj Johnie marynarzu!

- Witaj Johnie farmerze!

Jak czytamy na stronie producenta to szorstkie, choć pełne ciepłych uczuć i szacunku powitanie towarzyszyło spotkaniom dwóch mężczyzn w jedynym pubie w ich rodzinnym miasteczku. Pierwszy, marynarz, wiecznie z głową w chmurach, zwiedzał świat i zawsze przywoził swojemu druhowi ciekawe przyprawy. John farmer, twardo stąpający po ziemi, zawsze odwdzięczał mu się prezentując najnowsze, jeszcze lepiej wypieczone czipsy własnej roboty z ziemniaków z własnej uprawy. Pewnego dnia wpadli na genialny pomysł - połączenia egzotycznych przypraw i lokalnych składników z solidnymi, wyrazistymi ziemniaczanymi czipsami.

Tak podobno powstała marka tych bezglutenowych, pieczołowicie produkowanych przekąsek, których opakowania zaskakują niecodziennym podejściem i z urokiem łamią zasady kategorii. Kraj pochodzenia przyprawy w każdym z wariantów reprezentuje inny linoryt, każdy ze smaków posiada także dedykowany kolor oraz kompozycję geometryczną. W nawigacji pomagają świetnie widoczne numery oraz typografia opisująca smaki. Jedynie czipsy warzywne reprezentowane są przez kolorową ilustrację.

 

SUPER JEDZENIE

SUPER JEDZENIE

Essential Living oferuje konsumentom tak zwane super foods - suplementy diety, które dostarczają naszym organizmom substancji odżywczych w dużych ilościach (kawa, jagody, oleje, orzechy). Poza tym sama marka również jest super - produkty pozyskuje z odpowiedzialnych upraw, które nie wyniszczają środowiska, wspiera lokalnych rolników, edukuje konsumentów. Firma poprosiła projektantów o odświeżenie opakowań. Celem zmiany było nie tylko podkreślenie właściwości produktów. Ważnym było wydobycie ich organiczności, uczciwości upraw oraz wielu innych, formalnych informacji, które musiały widnieć na paczkach, w tym graficznie reprezentowanych certyfikatów. Zasady, ograniczenia i wymogi to w procesie projektowym czynniki wspomagające kreatywność oraz innowacyjne myślenie, duża ilość elementów graficznych na etykietach to jednak  trudny orzech do zgryzienia - kompozycyjnie, kolorystycznie, tematycznie. W tym wypadku projektanci osiągnęli niebywałą harmonię. Uwagę przykuwają bloki koloru i przepiękne ilustracje przy czym pozostałe informacje pozostają czytelne.

PIELUCHY NA WESOŁO

PIELUCHY NA WESOŁO

Dobrze, kiedy chęć odróżnienia się od konkurencji prowadzi do ciekawego podejścia do tematu. Jedną z najbardziej opakowaniowo homogeniczynych kategorii jest półka produktów dla dzieci - w tym w szczególności pieluch. Cieszy nas zatem ten projekt - prezentujący sympatyczną, przyjemną w odbiorze markę pieluszek nie poprzez portrety dzieci a coś, co każdy rodzic chciałby swojemu dziecku dać - radość rezprezentowaną w tym przypadku przez zabawne ilustracje zwierząt. Poza tym, że projektanci zaproponowali nieszablonowe podejście do tematu, zadbali także o czytelność informacji oraz nawigację kolorystyczną ułatwiającą rodzicom wybór pomiędzy pieluchowymi wariantami.

 

 

MINIMALNIE Z KORKA

MINIMALNIE Z KORKA

Opakowania domowych akcesoriów to zazwyczaj feeria zgrabnych renderów umieszczonych na białych powierzchniach pudełek, czasami zróżnicowanych kolorystycznie, czasami wrzuconych nie na białe a na niebieskie tło (to głównie w przypadku sprzętu RTV czy AGD). Cieszy nas więc widok pomysłowego, oszczędnego graficznie aczkolwiek efektownego opakowania, które eksponuje produkt, nie 3D. Takie podejście projektantki cieszy tym bardziej, że produkty są wykonywane ręcznie, z przyjaznych środowisku materiałów. Jak wiadomo, najbardziej lubimy kiedy wszystko jest spójne - produkt, historia, metoda produkcji, opakowanie, logo, technologia. 

CIASTO IDEALNE

CIASTO IDEALNE

Opakowania Clive's Pie składają się z bardzo wielu elementów graficznych. Znajdziemy tu zdjęcia, nawigację kolorystyczną, wyrazistą typografię, informacje o smaku, o braku glutenu, skład w kilku (w przypadku opakowań zbiorczych na ciasta mrożone) wersjach językowych. Mimo to, są to naszym zdaniem jedne z najlepiej zaprojektowanych opakowań tego typu jakie mieliśmy przyjemność oglądać! Projektanci położyli nacisk na istotne informacje, kusząc jednocześnie smakowitymi fotografiami i pomagając odszukać pożądany smak za pomocą czytelnych bloków koloru. Dzięki perforacji pudełka pozostały wytrzymałe ale zyskały bardzo intuicyjny dla użytkownika sposób otwierania. Opakowania oddają także w pełni szczery charakter marki, wysoką jakość produktu i wzbudzają zaufanie. Czy wspominaliśmy już o doskonałych, swobodnych tekstach?

Woody Allen w zestawie

Woody Allen w zestawie

Kamil Borowski stworzył opakowania na płyty DVD z filmami Woody Allena. Zestaw zawiera opakowanie zbiorcze oraz trzy płyty a także plakat. Podoba nam się eklektyzm tego projektu - z jednej strony mamy bowiem odręczne "logo", niedbałą estetykę pospiesznego podpisu, interesującą, dynamiczną typografię z drugiej natomiast czytelny kod kolorystyczny i spokojne tło. Projekt został wykonany w pracowni projektowania grafiki przestrzennej i plakatu prowadzonej przez prof. Sławomira Iwańskiego w Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Zadaniem było zaprojektowanie digipacków, boxu zbiorczego, plakatu i logo serii do trzech filmów dowolnie wybranego reżysera. Oprócz tego Kamil zaprojektował także opakowania polskiej edycji wydanego w Wielkiej Brytanii przez BBC serialu telewizyjnego Geniusz Fotografii. W 2011 roku film był bestsellerem w Empiku a Kino Świat zdecydowało się na ponowne wykorzystanie koncepcji Kamila w przypadku dokumentu Archiwum Planety.